Kunnskap om mentalisering kan gi støtte til virksomme måter å både forstå og regulere barn på som gjør at de opplever seg trygge midt i det som oppleves utrygt eller vanskelig. Kunnskap om triggere og stress kan hjelpe oss i å ta trygge valg i møte med elever som utfordrer oss med sine sterke reaksjoner.
Mette E. Garmannslund, psykologspesialist ved RVTS Vest.
Reflekter over følgende spørsmål i møte med barn som utfordrer deg:
Åpen refleksjon.
Den yngste i gruppen passer på tiden. Den nest yngste passer på at alle får ordet.
🙂
Innholdet i neste fagfilm handler om at barn blir påvirket av sanseinntrykk som kan oppleves som triggere og stress. Den handler om at bevissthet rundt universelle triggere hjelper oss voksne å tenke i forkant og å være forberedt FØR eleven reagerer. Det kan være stress-reduserende for eleven. Dette kan vi øve på!
Dag Ø. Nordanger, Dr.psychol./psykologspesialist, RVTS Vest.
Vi øver.
Disse små øvelsene gjør vi for å kjenne hvordan det kan være å forandre ordene vi bruker i møte med elever som trigger oss med sin adferd og reaksjoner. Øvelsen kan virke banal, men den kan være virkningsfull. Øvelse viser seg å ha bedre effekt en at noen sier til deg hva du kan si/gjøre. “What you practice, you will be very good at”. Om dere heller vil bruke andre ord enn de som er i øvelsen, er det ok, men poenget er at ordene skal være preget av at du bruker kunnskap om utviklingstraumer, barnesyn, mentalisering, trigger og stressreduksjon.
2.2 Øvelser til fagfilm 2 Trigger- og stress-reduksjon.
Det vi har gjennomgått, reflektert over og øvd på idag, er noe dere skal ta med dere i møte med ulike utfordrende situasjoner i møte med elevers reaksjoner. Det er gjennom bevisst gradvis utprøving at vi kan klare å møte elevene på mer trygge, virksomme og ivaretakende måter. Lykke til med å jobbe inn kunnskapen om mentalisering, trigger- og stressreduksjon slik at det blir bedre kommunikasjon mellom deg og elever som utfordrer deg med sine reaksjoner. Gjennom å forstå eleven innenfra, og redusere stress vil både du og alle elevene får en bedre skoledag
Takk for i dag!
Kunnskap om mentalisering kan gi støtte til virksomme måter å både forstå og regulere barn på som gjør at de opplever seg trygge midt i det som oppleves utrygt eller vanskelig. Kunnskap om triggere og stress kan hjelpe oss i å ta trygge valg i møte med elever som utfordrer oss med sine sterke reaksjoner.
Amir er 9 år. Han er vokst opp i en sårbar omsorgssituasjon og har vært vitne til vold i nære relasjoner over tid. Amir viser en del utfordrende adferd på skolen. Han reagerer med aggresjon og avvisning på lærerens/miljøarbeiderens forsøk på kontakt. Amir er også ofte i konflikt med medelever. Han misforstår raskt andres intensjoner og kan utagere fysisk og verbalt dersom han opplever å bli utfordret eller i kravsituasjoner. Dette fører til at Amir ofte står på utsiden av det sosiale og faglige fellesskapet på skolen. De voksne forstår ikke hans sterke reaksjoner. Nå begynner de å observere hverandre i kontakten med Amir. De ser på triggere og stress. Da skjer det noe.
Forslag til hvordan øve på mentalisering og triggejakt
Gjenkjenn at barn trigger oss | Skolerom.no
Tilrettelegging av skolehverdagen for elever med traumer (Utdanningsnytt)
Toleransevindumodellen i skolen | Tidsskrift for Norsk psykologforening (psykologtidsskriftet.no)
Slik kan lærere forstå og ivareta traumatiserte elever best mulig (utdanningsnytt.no)
I filmen om mentalisering så får vi høre om Peter som møter en miljøarbeider på butikken.
Reflekter over følgende spørsmål:
©2024. RVTS Vest
Laget på samme plattform som rvtsvest.no.
Illustrasjon: Karoline Furre