Aktuelt
Har du tenkt over hvordan du ser på barn? Hvordan du møter barn? Hvordan du snakker med barn? Det er dette som utgjør ditt barnesyn.
Tekst: Julie F. Andreassen, Beate Gauden og Linda R. Kvalvik
I en hektisk arbeidshverdag, handler vi oftere på intuisjon enn med gjennomtenkte handlinger. Vi er preget av våre egne verdier, holdninger og erfaringer. Det gjør at vi ikke alltid klarer å være like påkoblet det enkelte barns behov for å bli møtt ut fra sine forutsetninger. Hva vi selv har med oss påvirker altså vårt barnesyn.
Et positivt barnesyn er vesentlig for å kunne møte hvert enkelt barn på den måten som barnet har behov for. Et positivt barnesyn handler om å se alle barn som viktige bidragsytere til et godt læringsmiljø. Hva trenger du for å holde fast i ett positivt barnesyn, også i situasjoner der du blir utfordret?
Når barnesynet blir utfordret
For vi møter nemlig barn og unge som utfordrer vårt barnesyn, og som utfordrer den vi ønsker å være i jobben vår. Det kan være stor forskjell på hvordan vi tenker om andre når vi sitter rolig for oss selv eller med kollegaer, og hvordan vi tenker i krevende møter med barn. De kan ha væremåter som oppleves som truende eller ubehagelige for oss og som gjør det vanskelig å møte dem på en empatisk måte.
Det kan være at du i slike tilfeller forstår atferden som uttrykk for mangel på grenser, som dårlig oppdragelse eller kanskje til og med som vond vilje. Vi begynner å tolke barnet med negativt fortegn.
Vi vet jo at når vi møter barn som trenger empati, med motvilje, bidrar vi til å skape mer av den adferden vi opplever som krevende. Likevel strever vi!
Espen, 9 år
Espen er 9 år, og går i fjerde klasse. Espen sitter sjelden i ro ved pulten sin. Han kan sparke og slå i kravsituasjoner og bruker mye stygt språk. Han gjør ofte de andre elevene i klassen redde og engstelige, medelever opplever mobbesituasjoner, noe som også medfører mer administrativt arbeid for personalgruppen. I det siste har Espen sin negative adferd eskalert, og flere av de ansatte gruer seg til å gå på jobb.
Historien om Espen er ikke unik. Elever med lignende utfordringer finner vi på alle skoler, noen ganger i alle klasser. Hva gjør det med deg og ditt barnesyn, dine holdninger og verdier?
I møte med disse elevene er det ikke alltid vi klarer å være den vi ønsker å være. Vi begynner å tenke og handle på måter som ikke er i tråd med våre verdier. Og som absolutt ikke gjør situasjonen bedre, verken for oss eller eleven.
Det viktigste spørsmålet er ikke alltid hva vi gjør, men hvordan vi er. Det er ikke slik at barn ikke vil, men noen ganger har de ikke ferdighetene til å få det til. Når vi vet mer om hvorfor barn gjør som de gjør, så klarer vi å møte barnet med en annen raushet, omsorg og forståelse. Og dette påvirker barnet positivt. Det løser ikke alle utfordringene, men det gir muligheter.
950 unike muligheter
Ett barn har 190 skoledager i året og møter i gjennomsnitt 5 ulike voksne pr. skoledag. Det gir 950 helt unike muligheter til å positivt påvirke et barn som strever. Og vi har de samme 950 mulighetene til å møte elevene på en måte som får dem til å føle seg dum, feil eller ikke likt. Hva vil vi egentlig? Hva vil du egentlig? Jo vi vil jo barnets beste alle sammen. Og er ikke mulighetene til hjelpe og støtte barn i deres utvikling en av de viktigste motivasjonene til å drive med det som vi gjør?
Når barn er utrygge, kan de reagere med sinne, tristhet og tilbaketrekking. Det gjelder også oss voksne. Vi blir vanskeligere å ha med å gjøre, tenker mindre klart og blir generelt en mer krevende versjon av oss selv.
Hvorfor skal vi ikke forstå barn på samme måte? Noen ganger er vi rausere med voksne som strever, enn med barn som utfordrer oss.
Gjør et valg
Hvis du velger å tenke på barna som utrygge, hva skal du da gi dem? Da behandler du dem varsomt, og forutsigbart slik at de ikke føler seg presset opp i et hjørne.
Det er lurt å være trygg og beholde roen, og på den måten gi det utrygge barnet som strever, et ankerpunkt. Det er lurt å hodet kaldt, og hjertet varmt, selv om det kan være vanskelig.
Ditt barnesyn, dine holdninger og hvordan du ser på og møter barnet er altså muligheter. Muligheter til å påvirke barnets sin trivsel, livskvalitet og psykiske helse. På godt og vondt.
Du velger!
Det er ditt valg!
Velg godt!
Velg med omhu!