Regulerende arbeidsmiljø og kritisk refleksjon

Mulighetene og læringen vi får gjennom et regulerende arbeidsmiljø og refleksjon over egen praksis.

Regulerende arbeidsmiljø og kritisk refleksjon

Målsetning:

Trygghet:

  • Vi er trygge på hverandre og inspirerer hverandre gjennom refleksjon over egen praksis.
  • Vi ansatte kommuniserer ut hva som er vanskelig eller krevende og utfordrer hverandre gjennom kritiske spørsmål. På denne måten sørger de for endret praksis der det trengs.  

Forståelse: Erkjenne at vi trenger refleksjon for å forandre egen praksis.
Bevissthet: Bli bevisst på at refleksjon over egen praksis gjør meg tryggere i møte med barna.
Praksis: Erfare at arbeidsmiljøet kan bli tryggere når vi jobber med arbeidskulturen.

Velkommen og introduksjon v/ leder 2 min.

 

Innhold:

Sammen kan vi utvikle gode prosesser som gir utgangspunkt for kollegastøtte, kritisk refleksjon, veiledning og dermed bidra til et regulerende og lærende fellesskap på vår arbeidsplass. Her trenger vi å være trygge og ærlige sammen, det danner grunnlag for nyttig refleksjon og felles faglig plattform.

Fagfilm: 5 min. 


Tema: Et regulerende arbeidsmiljø utvikler det faglige fellesskapet

Julie F. Andreassen, spesialkonsulent, RVTS Vest.

Individuell refleksjon. 3 min.

  • Hva skal til for at du opplever arbeidsmiljøet ditt som regulerende?

  • Hva kan du bidra med i kollegiet for å legge til rette for et regulerende arbeidsmiljø?

Lærende fellesskap. 30 min.

Grupper på 3 stk. Den eldste i grupper holder tiden. 

A: Del 1 minutt fra din egen refleksjon over effekten av å reflektere 

B: Øv på refleksjon. Still hverandre gode spørsmål som åpner for refleksjon i gruppa.   

Liste over gode spørsmål finner du i Refleksjonsboka. Her er noen eksempler på spørsmål:    

  • Hvilke tanker og følelser hadde du etterpå?
  • Hvilke tolkninger gjorde du, hvilke andre mulige tolkninger er det?
  • Hva ville du ideelt sett ha gjort?
  • Hvordan påvirket du situasjonen?
  • Handlet du i samsvar med din forståelse?
  • Hva kan være andre måter å forstå situasjonen på?
  • Hvordan kan du tenke deg å handle hvis det skjedde en gang til?

Kort pause – opp å strekk deg! 2 min. 

Innholdet i neste film viser i praksis hvordan vi kan gå fra å fortelle til å reflektere sammen rundt utfordrende situasjoner vi har opplevd. Kritisk refleksjon kan forandre og utvikle både den enkelte tilsatte OG barna, fordi vi er i et samspill. 

Fagfilm: 2 filmer 3 + 1 min.


Tema: 

Individuell refleksjon. 3 min.

Kjenn etter – hva trenger du for å oppleve læring i samtale med kollega/leder når du er sliten og fortvilet? 

Lærende fellesskap. 30 min.

Vi øver 3 stk sammen.  Bruk egne opplevelser i øvelsen. 

Tenk over en gang du var i en lignende situasjon som i filmene. 

  • Kollega 1: fortvilet og forteller hektisk om noe som skjedde… 
  • Kollega 2: lytter, men ber henne sette seg ned og starter å stille reflekterende spørsmål 
  • Kollega 3: observatør – hva ser du? Hva skjer i samtalen? 

 

Bytt roller etter 5 minutt, alle spiller de 3 rollene hver sin gang. 

Bruk siste minuttene på å dele: Hvordan opplevde jeg dette? 

Leder avslutter: 

Når har vi arbeidet oss gjennom 5 kompetansepakker sammen. Vi ønsker å holde på denne kunnskapen, og være en barnehage med trygge voksne for alle barn – og sikre at de barna som har det ekstra vanskelig kan oppleve å bli møtt trygt hos oss. 

Leser gjennom brev om veien videre – implementering (lenke her) 

 

Forarbeid:  

Case:

Anne er pedagogisk leder for 3-åringene i barnehagen. Amos på 3 år er veldig urolig og springer mye rundt på avdelingen. Han dytter andre barn og skriker uten at de forstår hvorfor. De voksne kjenner på motløshet fordi de ikke opplever at de klarer å roe han. De har over tid fortalt om utfordringene de står i på avdelingsmøter og møter forståelse blant kollegaene sine. Likevel opplever de situasjonen som fastlåst. De trenger mer enn forståelse, hvordan komme videre? Det er da styrer tilbyr veiledning med kritisk refleksjon.

Etterarbeid:

Tilleggsressurser:

Kunnskapsgrunnlag

  • Gurid Askeland (2006). Kritisk reflekterende – Mer enn å kritisere og reflektere, Nordisk sosialt arbeid, nr 2, vol 26  

  • Øen, Kristian. (2023). Inkludering i møte med utfordrende adferd. Doktorgrad.  

©2023. RVTS Vest

Kompetansepakke Sandnes er laget på samme plattform som rvtsvest.no.

Illustrasjon: Karoline Furre

Tilgjengelighetserklæring
Personvernerklæring