Brage er 12 år. Brage sine foreldre står midt i et konfliktfylt samlivsbrudd. Dette fører til at han bekymrer seg mye for fremtiden og strever med konsentrasjonen på skolen. Brage sin adferd er blitt merkbart verre den siste tiden. Han framstår ofte uregulert og reagerer gjerne emosjonelt og aggressivt på henvendelser fra medelever og voksne i klasserommet. Dette gjør at han står på utsiden av det sosiale og faglige fellesskapet i klassen. Læreren er fortvilet over situasjonen, og ofte ender dette med at Brage sendes på gangen. I “kampens hete” glemmer de voksne hva han står i hjemme. Hva tror du han trenger for å kunne fungere og trives i klassen?
I denne fagfilmen tar vi teoriene om reguleringsstøtte inn i klasserommet, inn i dialogen og inn i relasjonen og prøver å se hvordan vi voksne i praksis kan både være uregulert og regulert, og hvordan dette kan påvirke elevens regulering. Dette er ikke noe “quick fix”, det skjer gradvis i takt med den voksnes evne til å regulere seg selv i møte med utfordrende uttrykk hos elevene. Noen ganger trengs det at den voksne møter barnet trygt mange ganger før vi ser virkningen.
Kunnskap om mentalisering kan gi støtte til virksomme måter å både forstå og regulere barn på som gjør at de opplever seg trygge midt i det som oppleves utrygt eller vanskelig. Kunnskap om triggere og stress kan hjelpe oss i å ta trygge valg i møte med elever som utfordrer oss med sine sterke reaksjoner.
Beate Gauden, spesialpedagog/spesialkonsulent, RVTS Vest.
Yngste ansatt leder, eldste ansatt holder tiden.
🙂
God klasseledelse og trygg undervisning er god regulering. I denne fagfilmen skal dere få bli med oss inn i klasserommet på 4.trinn. Filmen viser hvordan en lærer som blir frustrert og overveldet kan bruke reguleringsstøtte som verktøy i krevende situasjoner, og hvordan vi kan reparere i dialogen med eleven i etterkant, samt søke veiledning hos kollega.
Vi øver litt– for å kjenne på kroppen hvordan det kan kjennes ut når vi bruker reguleringsstøtte bevisst i møte med elever som utfordrer oss. Se vedlagt øvelse på word-dokument:
Vi vet at det er noen ganger svært truende situasjoner (bruk av kniv/slossing) hvor voksne ikke kan ta sjansen at på regulerende omsorg alene skal roe ned situasjonen. Noen ganger er det best at elevene går ut av rommet, andre ganger er det lurt at den truende eleven går ut. Det vi vet, er at voksnes eskalerende sinne sjelden har god effekt.
Takk for engasjement og nysgjerrighet, takk for i dag!
Se filmer:
Oppskriften for hjernens utvikling, Dag Nordanger
Roe ned sinne, så barn kan kjenne seg trygge, Livetogsånn
Vi ber deg prøve ut den regulerende dialogen neste uke.
PS: HUSK å puste med magen! Det er regulerende i seg selv, det roer oss. Kroppen er hjernens beste hjelper. Til deg som har god erfaring med å møte elevers sterke uttrykk med regulerende kommunikasjon, lykke til med fortsettelsen!
Grensesetting som fremmer god utvikling – YouTube
Å møte barns følelser – videoressurser fra RBUP (instructure.com)
Toleransevindumodellen i skolen | Tidsskrift for Norsk psykologforening (psykologtidsskriftet.no)
Slik kan lærere forstå og ivareta traumatiserte elever best mulig (utdanningsnytt.no)
God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får (forskning.no)
©2023. RVTS Vest
Kompetansepakke Sandnes er laget på samme plattform som rvtsvest.no.
Illustrasjon: Karoline Furre