Vi i barnehagen KAN mye om lek! Men i tillegg til at lek fremmer all utvikling og er barnets kongsvei til læring (Vygotsky), er den også helende for barn med traumatiske erfaringer. I dag skal vi bli tryggere på den viktige terapeutiske leken.
Beate Gauden, spesialkonsulent, RVTS Vest.
Finn noe konkret i denne fagfilmen du virkelig tror på, og som du vil gjøre mer av i barnehagen din. Skriv ned 3 punkt.
Den amerikanske forskeren Bruce Perry mener at en aktivitet vil kunne være utviklingsfremmende så lenge den oppfyller følgende seks kriterier:
Når man ser disse punktene, skjønner man også hvorfor lek og lekbaserte tilnærminger har fått en stadig større anerkjennelse i traumefeltet.
For de minste barna vil veldig mange sangleker oppfylle disse kriteriene.
For 4-5 åringen vil f.eks rollelek kunne oppfylle disse kriteriene
Reflekter over lekens plass på din avdeling/base.
Se filmen Den terapeutiske leiken alene og noter konkret hva du kan og vil gjøre mer av!
Doktorgrad: Viktig for barn å kunne leke i barnehagen uten å bli avbrutt (utdanningsnytt.no)
Brain Calming Activities – the 6 R’s – Welcome to the world of the Moffles!
Ny doktorgrad om lekemiljøet i barnehagen – Barnehagelærerutdanning på DMMH
©2023. RVTS Vest
Kompetansepakke Sandnes er laget på samme plattform som rvtsvest.no.
Illustrasjon: Karoline Furre