Den regulerende leken

Mulighetene den trygge gode leken gir alle barn, er ekstra viktig for barn med traumer.

Den regulerende leken

Målsetning:  

  • Trygghet: Bli trygg på den teoretiske grunnforståelsen om lekens muligheter 
  • Bevissthet: Bli bevisst på hvordan jeg kan tilrettelegge for lek 
  • Forstå: Lekens muligheter for utvikling, regulering og reparasjon 
  • Praksis: Erfare at når barn leke trygt, får de gode helende erfaringer 

 

Velkommen v/leder 3 min.

Innhold: 

Vi i barnehagen KAN mye om lek! Men i tillegg til at lek fremmer all utvikling og er barnets kongsvei til læring (Vygotsky), er den også helende for barn med traumatiske erfaringer. I dag skal vi bli tryggere på den viktige terapeutiske leken. 

Fagfilm, 7 min.


Tema: Den terapeutiske leiken

Beate Gauden, spesialkonsulent, RVTS Vest.

Individuell refleksjon. 3 min.

Finn noe konkret i denne fagfilmen du virkelig tror på, og som du vil gjøre mer av i barnehagen din. Skriv ned 3 punkt. 

Lærende fellesskap, 30 min. 3 i hver gruppe 

  • Ta runden, 2 minutt fokus på en tilsatt som deler: Dette vil jeg gjøre mer av i egen barnehage for å få god lek. Begrunn hvorfor. 
  • De andre reflekterer sammen over hver og en sine ønsker om lek. Still gjerne spørsmål til hverandre. 

Den amerikanske forskeren Bruce Perry mener at en aktivitet vil kunne være utviklingsfremmende så lenge den oppfyller følgende seks kriterier:  

  1. Relasjonell, å leke sammen 
  2. Repetitiv, leken gjentas 
  3. Relevant for barnets utviklingstrinn
  4. Lystbetont
  5. Rytmisk
  6. Respektfull 

Når man ser disse punktene, skjønner man også hvorfor lek og lekbaserte tilnærminger har fått en stadig større anerkjennelse i traumefeltet.  

For de minste barna vil veldig mange sangleker oppfylle disse kriteriene.   

For 4-5 åringen vil f.eks rollelek kunne oppfylle disse kriteriene 

Individuell refleksjon, 3 min. 

Reflekter over lekens plass på din avdeling/base.  

  • På hvilken måte får barna rom og tid til lek som inneholder disse kriteriene? 
  • På hvilken måte kan DU legge til rette for at barna skal få leke mer? 

Lærende fellesskap, 30 min.

  • På hvilken måte får barna rom og tid til lek som inneholder disse kriteriene på deres avdeling/base/barnehage? 
  • Ta en reflekterende samtale der dere oppsummerer hvordan dere faktisk VIL sikre at disse kriteriene er ivaretatt i tiden framover i din barnehage. 

Forarbeid:  

Etterarbeid:

Se filmen Den terapeutiske leiken alene og noter konkret hva du kan og vil gjøre mer av!

Tilleggsressurser:

Kunnskapsgrunnlag

  • Braarud, H. & Nordanger, D. Ø. (2014). Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, Vol 51, nummer 7, 2014, side 530-536.  
  • Johannessen, K. N., Bakken, A.-K., & Perry, B. D. (2020). Fra uro til ro: utfordrende atferd og barns muligheter for læring (1. utgave. ed.). Gyldendal.  
  • Nordanger, D. & Braarud, H. C. (2017). Utviklingstraumer: Regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi. Fagbokforlaget, Bergen, Norge.  
  • Brantzæg, Torsteinson og Øiestad. (2013). Se barnet innenfra. Hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen. Kunnskapsforlaget.  
  • Bræin, M. K., Hustad, G. S., Korlaar, M. v., & Andersson, A. T. (2022). Sanse- og bevegelsesrom (SMART) i behandling av utviklingstraumatiserte barn. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 59(8), 726-733.   
  • Sinding, A.I. (2019). Hvordan møter vi vanskelige følelser hos barn på en klok måte? Tidsskrift for Norsk psykologforening. 
  • Krøvel-Velle, A., Vigestad, G., & Tingvold, A. G. (2021). Traumebehandling for små barn. Tidsskrift for Norsk psykologforening (trykt utg.), 58(4).  

©2023. RVTS Vest

Kompetansepakke Sandnes er laget på samme plattform som rvtsvest.no.

Illustrasjon: Karoline Furre

Tilgjengelighetserklæring
Personvernerklæring