I denne fagfilmen tar vi teoriene om reguleringsstøtte inn i barnehagen, inn i dialogen og inn i relasjonen og prøver å se hvordan vi voksne i praksis kan både være uregulert og regulert, og hvordan dette kan påvirke barnets regulering. Dette er ikke noe “quick fix”, det skjer gradvis i takt med den voksnes evne til å regulere seg selv i møte med utfordrende uttrykk hos barna. Noen ganger trengs det at den voksne møter barnet med ro og trygghet mange ganger før vi ser virkningen.
Film kommer.
Ta en runde i gruppa først, der en og en deler med de andre i 1-2 minutt: Del egne refleksjoner om hvordan du tenker du bruker eller kan bruke reguleringsstøtte bevisst i møte med barn som skriker, kaster, slår mm
Åpen refleksjon om i hvilken grad dere “har troa” på at dette faktisk virker over tid. Kan du “lene deg til” dette teorigrunnlaget og forandre noe i dine egne reaksjoner for å gjøre barn tryggere og mindre aktiverte/uregulerte?
Eldste ansatt leder, Yngste ansatt holder tiden og passer på at alle får bidra.
🙂
Film kommer.
Med utgangspunkt i fagfilmen du nettopp har sett- reflekter over følgende:
Kommer
Vi øver litt– for å kjenne på kroppen hvordan det kan kjennes ut når vi bruker reguleringsstøtte bevisst i møte med barn som utfordrer oss. Se øvelse
Vi vet at det er noen ganger svært truende situasjoner hvor voksne ikke kan ta sjansen at på regulerende omsorg alene skal roe ned situasjonen. Noen ganger er det best at barna går ut av rommet, andre ganger er det lurt at det truende barnet går ut. Det vi vet, er at voksnes eskalerende sinne sjelden har god effekt.
Takk for engasjement og nysgjerrighet, takk for i dag!
Se filmer:
Vi ber deg prøve ut den regulerende dialogen neste uke.
PS: HUSK å puste med magen! Det er regulerende i seg selv, det roer oss.
Kroppen er hjernens beste hjelper. Til deg som har god erfaring med å møte barns sterke uttrykk med regulerende kommunikasjon, lykke til med fortsettelsen!
©2023. RVTS Vest
Kompetansepakke Sandnes er laget på samme plattform som rvtsvest.no.
Illustrasjon: Karoline Furre